jaar 2001

Bedrijfsgebouw Exel op Schiphol

Vrije hoogte van 10 meter in gesprinklerde vrachtloods en een kantoor met topkoeling.

  • Bedrijfsgebouw Exel op Schiphol
  • Bedrijfsgebouw Exel op Schiphol

Beschrijving

Multifunctioneel bedrijfsgebouw met degelijke en bewezen installaties

Het op Schiphol gevestigde bedrijf Exel wilde een vrachtloods met hoogwaardig kantoor. Een belangrijke eis bij de realisatie van zowel kantoor als bedrijfshal was een multifunctioneel gebruik van de ruimte. In het bouwkundig ontwerp, maar ook in het technisch ontwerp dat wij creëerden, lag de nadruk op praktische functionaliteiten. Een bijzonder aspect in het ontwerp is de vrije hoogte van de vrachtloods van 10 meter.

Klimaatinstallaties

De keuze viel op een ESFR-sprinklerinstallatie voor de vrachtloods en nevenruimten, waarbij wij ook de installatie van het sprinklersysteem coördineerden. Daarnaast waren we verantwoordelijk voor het ontwerp en de installatie van de klimaatinstallaties. We kozen in dit geval voor een installatie met topkoeling voor de kantoorruimte en een conventionele verwarmingsinstallatie voor de vrachtloods.

In het ontwerp lag de nadruk op praktische functionaliteiten.

Rob Franke

Directielid/ Adviseur Elektrotechniek

" Ruim 25 jaar geleden vroeg Willem Harteveld..."

meer over Rob Franke

Opdrachtgever

Schiphol Real Estate

Architect

Groosman Partners

Omvang

Totaal gebouwoppervlak: 10.900 m²

Rob Franke

Directielid/ Adviseur Elektrotechniek +31651225313

"Technische abracadabra vertalen en onze klanten helder informeren"

Al ruim 25 jaar betrokken bij het ontwerp en de begeleiding van de uitvoering van technisch complexe projecten door het hele land.

Ruim 25 jaar geleden vroeg Willem Harteveld mij: “zou je het leuk vinden om bij Halmos te werken”. Ik kende Willem als adviseur in een groot project in Den Haag waar ik namens de installateur als werkvoorbereider/projectleider actief was. Na een gesprek stemde ik toe met de gedachte: "gaat het niet kan ik altijd nog terug naar de uitvoerende kant”. Ik begon als assistent-projectleider, maar al snel mocht ik meewerken aan grote, technisch bijzondere projecten, zoals het hoofdkantoor van luchthaven Schiphol. Toen (en nog steeds) een spraakmakend gebouw van architect Wim Quist. Later volgden nog vele projecten op de nationale luchthaven en door het hele land. De technisch complexe projecten werden daarbij vaak 'mijn ding'. Zoals de bioscopen voor Pathé in Amsterdam en de Nolet Destilleerderij in Schiedam.Waar ik echt van geniet is om in gesprek met opdrachtgevers en gebruikers - mensen vaak zonder technische achtergrond - hun eisen en wensen te vertalen naar een ontwerp. Ook wil ik aan die mensen in normaal Nederlands kunnen uitleggen wat alle technische abracadabra op tekening precies betekent.Sinds begin 2000 ben ik verantwoordelijk voor alle IKEA-projecten en geef ik leiding aan een team van 4 tot 5 mensen binnen Halmos die daar bijna continu mee aan het werk zijn. Niet veel mensen weten dat een IKEA-vestiging flink veel technisch complexe installaties herbergt. Om deze allemaal te ontwerpen en de realisatie te begeleiden, is ontzettend leuk. Deze hele combinatie maakt het werken bij Halmos, na 25 jaar, nog altijd erg uitdagend en leuk.